• Megosztás:
  •  Itthon RSS
  •  Elküldöm e-mailben
  •  Kinyomtatom
  • Utolsó frissítés: 13:47 GMT +2, 2010. február 26.

szerk.
SAVE SZATMÁR!
Szatmárnémeti, Erdély Koszovója?


A határmenti, 110 ezer lakosú városban háborús állapotok uralkodnak. A jelenkori történelemből valahogy kimaradt a “szatmári csatáról” való megemlékezés.


HIRDETÉS







Pedig szemmel láthatóan katasztrofális állapotokat hagyott maga után. Láng Zsolt írása csigázta fel az érdeklődésünket, elmentünk, megnéztük, és el kellett teljen egy kis idő, amíg hozzászoktunk a látványhoz. A városközpontban: lerobbant, omladozó épületek, kráterek az utakon, szemétkupacok mindenhol. És ez csak a központ.

A város román többségű, élén magyar polgármesterrel és alpolgármesterrel. A 2008-as helyhatósági választásokig az RMDSZ a városi tanácsban is többségben volt. Borbély László fejlesztési minisztersége alatt komoly infrastrukturális befektetések történtek a magyarlakta területeken. Nagyvárad központja jól néz ki, Nagybánya központja nem különben, Arad is okés, de Szatmárnémeti mintha Koszovó lenne. Külön meg kell említeni pl. a Tűzoltótorony környékét, a város egyik emblematikus látványosságát, körülötte kis parkkal. Elvileg.

Szemétkihelyezés tekintetében a szatmári lakosok rendkívül kreatívnak bizonyulnak: minden betömhető résbe, rácsba előbb-utóbb bekerül valami – és az ott is marad.

Szatmár köztisztasági vállalata a Florisal. A magáncéggel az önkormányzat 2005-ben kötötte meg a szerződését 8 évre. Az egyik szatmári napilap, a Szatmári Magyar Hírlap összevetette


a szatmárnémeti adatokat hat másik erdélyi megyeszékhely

(Nagybánya, Nagyvárad, Kolozsvár, Marosvásárhely, Sepsiszentgyörgy és Csíkszereda) hulladékszállítással kapcsolatos költségeivel. Az adatok szerint a Szatmárnémetiben tavaly bevezetett 8 lejes havi szemétdíj messze a legmagasabb. Csak Nagyvárad és Sepsiszentgyörgy „közelíti meg” havi 6,5 lejes összeggel. Az átlagos díj egyébként 5 lej körül van, de Csíkszeredában például csak 3,3 lejt kell fizetni. Az utcák takarításáért (utcai szemét elhordása, seprés, locsolás, hóeltakarítás, patkányirtás) 7,3 millió lejt fizetett 2008-ban a város az említett cégnek (a város költségvetésének 7-8%-át), ami – a lakosság számarányát tekintve – szintén magasabb, mint a többi megyeszékhely által fizetett pénz.

Ennél kevesebbet kap a köztisztasági vállalat a 150 ezres Marosvásárhelyen és Nagybányán, de a több mint 200 ezres Nagyváradon sem fizetnek annyit a köztisztasági vállalatnak, mint Szatmárnémetiben. Az összeg csak az 500 ezer körüli lakossal rendelkező Kolozsváron nagyobb, azonban a lakosság számarányát figyelembe véve ott is olcsóbbnak mondható a szolgáltatás.

Az említett lap beszámolója szerint a város 2009-es gazdasági válságos költségvetésében szinte minden fejezetnél megszorításokat eszközölt. Kivétel a szemételhordás. Az utcák tisztán tartásáért tavaly 9,7 millió lejt kapott a Florisal (ami közel másfél millió lejjel több volt, mint amennyit 2008-ban kapott ugyanezért). De mivel a pénz idő előtt, már szeptemberben elfogyott, a városi tanács havonta további összegekkel fedezte a köztisztasági vállalat az utcák tisztítására szánt kiadásait.

Nyílván a köztisztaság csak egy vonatkozás. És számos szempont van, amiről nem tudunk, és fontos lehet. De ha megnézzük a képeket, talán nem csak bennünk sejlenek fel kérdések. Nem akarunk negatívak, destruktívak, cinikusak lenni, de mi nem tudjuk összerakni, mi történik a jobbra érdemes Szatmárnémetiben. Ti értitek?















































(fotók: Transindex)



  • Megosztás:




HIRDETÉS




67. Julcsa
2012 április 27 09:26 Replikázok

Hát szomorú, de az utolsó hozzászólás óta, vagyis immár két év alatt nem sok változott, és nem csak a fotókon látható épületek állapotában. A Pannónia tovább omladozik akárcsak a többi épület. Jó hir, hogy a Popular mozi épületének (volt Iparosotthon) rendbetételért mostmár van remény. "A többi csak csend..." (Shakespeare)

66. albert
2010 június 28 10:11 Replikázok

http://szatmarmegye.szatmar.ro/

Elegge megvaltozott a varos 4 honap alatt. Talan a cikknek koszonhetjuk. Vagy talan a roszindulatnak, de ez biztos butasag, nem lehet roszindulatbol irni egy cikket, igaz?

65. Fanta
2010 március 5 18:07 Replikázok

Kedves Sprite, miért lenne gúnyos az, hogy egy olyan remek képességekkel rendelkező manager, mint Ádám elszánná magát a polgármesteri szék megszerzésére?

64. Fanta
2010 március 5 15:27 Replikázok

Kedves Ádám, részben igazad van, viszont szerintem neked csak elvállalnod kellene, mivel a győzelem biztos, hisz mindenki támogatna, Gyuszin kivűl, olyanok is mint pl. Coica doktor. Milyen konkrét projekteket javasolnál?

63. kukac
2010 március 5 12:04 Replikázok

Érdemes megnézni a város 2010-es költségvetését, amit tegnap fogadott el a tanács. Minden vonalon megszorítás, kivéve persze a köztisztasági vállalatot, a Florisalt, mely jóval többet kapott, mint tavaly. És kivéve a városi sportklubot, ami egy olyan bugyelláris lett, melybe az RMDSZ Kereskényi Gábor alpolgármester által vezetett feltörekvő ifjú nemzetdéke nyúlkál, jó mélyen.
Egyébként azt is igen ”demokratikus” dolgonak tartom,hogy a polgármester bejelenettete: idén kuss minden kulturális és sportegyesületnek, mert nem kapnak semmit. Rendezvényeket közpénzen csak a polgármesteri hivatal szervezhet.
Aki nem olvasta volna a mai szatmári sajtót: a PDL-s tanácsosok sokallták a Florisalnak adott több, mint 12 millió lejt, mivel adataik szerint a Szatmárnémeti nagyságú romániai városok 3,5-7,4 millió körüli összegből oldják meg az utcák tisztán tartását.

62. Boér Ádám
2010 március 4 18:29 Replikázok

Kedves Fanta, a polgármesteri széket nem elvállalni kell, hanem megnyerni a választásokon. Amit el tudnék vállalni az egy esetleges jelöltség lenne, kérdéses viszont, hogy meg is tudnám-e nyerni a választást. Ezt nem én vagyok hivatott eldönteni, de ha az RMDSz felkér, támogatni tud és esélyt lát a jelölésemben, akkor elvállalom.

Tulajdonképpen nem az kérdés, hogy ki lesz a következő polgármester, hanem inkább az, hogy a következő polgármester milyen csapattal fog dolgozni. Gyuszi sajnos egy hozzánemértő csapattal dolgozik immár 6 esztendeje és semmi jelét nem mutatja annak, hogy érdekelt lenne egy szakmailag jól felkészült csapattal dolgozni.

Mindenképpen benne szeretnék lenni a következő polgármester csapatában. Nem vagyok politikus alkat, inkább tehnokrata és konkrét, kézzelfogható projektek érdekelnek. Ezen a téren van tapasztalatom és az az a terület ahol igazán hatékonyan tudok dolgozni.

61. Sprite
2010 március 4 15:50 Replikázok

Kedves Fanta, a pontatlan magyar fogalmazás ellenére a hozzászólásod valószínüleg gúnyoros szeretne lenni. Ádámnak azonban sajnos igaza van, még ha kicsit teátrálisan is foglamaz. Iuliu Ilyes választási jelmondtata a "Szeretem a városomat" volt. A valóságban kifosztotta, és hathatósan tönkretette a várost. Persze ilyen "szerelem" is van. A polgárok jórésze mára már inkább terhesnek ézi Iuliu "szerelmét", és szívesen elválna...

60. Fanta
2010 március 4 13:59 Replikázok

Kedves Ádám, ha jól értem legközelebb elvállalnád te a polgármesteri széket, mivel jobban érted magad az ilyesmikben, mint Gyuszi?

59. Boér Ádám
2010 március 3 14:00 Replikázok

Sokszor és sok helyen szóltam hozzá az utóbbi években Szatmárnémeti önkormányzatának tevékenységéhez. Építő szándéktól vezérelve megállapítottam, megvizsgáltam, okait boncolgattam és megoldásokat ajánlottam a látható és a szunnyadó problémákra. Fáradozásomnak egyetlen kézzelfogható eredménye az lett, hogy számos ellenséget szereztem magamnak a város politikai elitjének köreiből. Elkeserít a tudat, hogy az immár mindenki számára látható problémák nagy részét én 2-3 évvel ezelőtt már előre láttam, de tenni nem tudtam semmit. Tehetetlenül szemléltem amint a város sorozatosan vette át a bankkölcsönből finanszírozott silány útjavítási munkákat. Miközben nőtt az adósságteher, a városvezetés számomra érthetetlen módon sorra adta fel pénzbevételi forrásait. Az hogy kiengedte a kezéből az amúgy nagyon is profitábilis köztisztasági szolgáltatást, csak egyetlen eminens példa a sok közül.

"Egy vízió cselekvés nélkül, egy álom. Egy cselekvés vízió nélkül, az rémálom". Japán közmondás

58. kukac
2010 március 3 11:40 Replikázok

Én is sokat töprengtem már azon, hogy mi a a jó a szatmári magyaroknak abban, hogy Ilyés Gyula a polgármester...
Mert én nem tartom magyar embernek.
Évek hosszú sora óta egyetlen egyszer sem hallottam például nyilvános helyen megnyekkenni magyarul.
És magasról tesz a magyaroknak fontos dolgokra. A városnapok folkszínpadán tavaly például egyetlen egy szál magyar fellépő volt csupán. A több tíz előadóból.
A Pannónia szálló jellegzetesen magyaros motívumairól is szólhatnánk, melyek tönkre tételét karba tett kézzel nézi.
Csak olyankor magyar, amikor a szavazatok kellenek.

57. Hüvelyk Matyi
2010 március 3 01:12 Replikázok

Vegyétek le egy percre a rózsaszín szemüveget, nézzetek körül, majd gondolkodjatok el azon hogyan lehetséges, hogy Szatmárnémetiben, ahol a magyarok aránya optimista becslések szerint is csak 42%, immár második mandátumát tölti az RMDSz-es Ilyés Gyula. Azért a hiányzó 10-15% román szavazatért nagyon nagy árat fizetett a szatmári magyarság. Ilyés Gyula egy inteligens, jó képességű mérnökember - hogy lehetséges az, hogy immár 6-ik esztendeje nem talál megoldást az útjavítási munkák siralmas minőségére? Ez csakis úgy lehetséges, hogy nem keresi - nem keresi mert nem a maga ura és nem keresheti. A hivatal utász mérnökei zavartalanul tömködik a sajét és megbízóik zsebeit, futószallagon veszik át a csapnivaló munkákat. De hát hogyan zavarja meg ezt a bizniszt az aki utasítást ad arra, hogy olyan munkálatokat vegyenek át a Floriszáltól, amelyeket az el sem végzett.

56. mörcisor
2010 március 2 09:57 Replikázok

Kedves vogul! Nem tudom, hogy ironikusan értetted-e, amit írtál, mármint, hogy az alap megmarad. Ha nem, akkor csak emlékeztetni szeretnélek a zsinagóga épületére. El kellene már felejteni az "Ej, ráérünk arra még" mentalitást, és tenni valamit MA. A kolozsvári Főtérrel kapcsolatban viszont teljesen egyet kell értenem, SAJNOS...

55. coco
2010 március 1 17:31 Replikázok

Kedves K!
Légy oly kedves és vedd már észre, hogy Petya ironizált amikor azt írta, hogy büszke arra, hogy Szatmárnémetiben nincs könyvtár és hogy gödrösek az utak.
Janos!
Ehhez a városvezetés nem ”asszisztál” mindössze... Ő a megrendelő, és van rá módja-lehetősége, hogy a közpénzért végzett munkák jó minőségét megkövetelje. Nem teszi viszont. És ez arra enged következtetni, hogy ily módon a vezetőink jobban járnak, még akkor is, ha a választóik kicsit csúnyábban néznek rájuk. Ezt pedig lényegtelen dolognak tekintik, mert tudják, hogy attól nem kell félnüik, hogy román pártra szavaznak.

54. Transindex
2010 március 1 15:36 Replikázok

Tisztelt kommentelők, jelezzük, hogy a durva, személyeskedő, közönséges, beszólós hozzászólásokat nem engedjük fel. Ha bíráltok, tegyétek elegánsan és konstruktívan!

53. coco
2010 március 1 13:01 Replikázok

Kapcabetyár, úgy látom, a hozzászólásod eleje lemaradt...
Amúgy a szatmáriak hozzáállásával kapcsolatos meglátásaidat helyesnek tartom. Sajnos, tényleg ilyen az emberek (és főleg a magyarok) többsége. Leaglábbis mostanság. De ha mindig ilyenek lettek volna, nem sikerült volna annak idején egy ilyen szép várost felépíteniük.
Szerinted mikor telepedett erre a népségre ez a halálos tunyaság? És miért? És hogy lehetne lerázni?

52. K
2010 március 1 12:57 Replikázok

Jah, amúgy a könyvtár egyáltalán nem fölösleges, akkor talán megtanulnánk helyesen írni (juk -> lyuk, bár szerintem inkább gödör, a lyukat más szövegkörnyezetben használják), és akkor a "magyarságunk" nem csak addig terjedne, hogy büszkék vagyunk arra, hogy magyar a polgármester, függetlenül attól, hogy milyen a teljesítménye.

51. janos
2010 március 1 12:52 Replikázok

Szerintem a városvezetés igénytelen.Olyan egyszerű dolgokra sem figyelnek oda ami pénzbe sem kerülne. Nem lenne nagy dolog számon kérni azt amiért a város fizet.De sajnos ezt nem teszik meg.Ami szomorú h a magyar vezetés, akit tényleg azért szavazunk meg, mert magyar, ehhez 16 éve legalább asszisztál.

50. K
2010 március 1 12:44 Replikázok

Wow! Örüljünk neki hogy nincs mozi?!! meg hogy tele van gördökkel a város? Mire legyünk büszkék? Arra, hogy vannak szemetesek, mégis tiszta szemét a város? Ez miről árulkodik? Nem csoda ha ilyen körülmények között a kultúra kihal a városban.
A város főteréről meg annyit, hogy egy betontömeg központtal rendelkező város ítélkezik Kolozsvár központja felett???
Az igazi lokálpatriotizmus nem abban áll, hogy a sz**ra vagyunk büszkék, hanem hogy felismerjük az építő kritikát és megrpóbálunk javítani a helyzeten!
Egy szatmári

49. albi
2010 március 1 12:13 Replikázok

Gyerekek, mindenki szeret kritizalni, de jobb lenne inkabb dolgozni egy kicsit azert hogy ne legyen annyi sok szemet a varosban: http://www.letsdoitromania.ro/

48. kapcabetyár pt 4
2010 március 1 12:05 Replikázok

És vádolom az átlag szatmári magyart, mert Romániában, Magyarország és Erdély között, partiumi skizofréniájában csak az a fontos neki, hogy 120 ezres városában magyar polgármester van, magyar ember van felelős pozíciókban, mert “csak a mi kutyánk kölke” és “magyar s*ggbe magyar lóf***t” ; mert nem a tettek beszélnek, hanem a szavak és hozzáértés helyett jobb a hozzászólás…

47. kapcabetyár pt 3
2010 március 1 12:04 Replikázok

Vádolom az átlag szatmárit, mert fertőző tétlenségében és tohonyaságában addig megy, hogy aki bármit is merészel tenni, azt leugatja, megbélyegzi, kigúnyolja és ellehetetleníti; mert egy jó és megvalósítható ötletre csak azzal legyint, hogy “ez hülyeség”, mert szinte sportot űz abból, hogyan kell a tehetséget kritizálni, elfojtani, lesz*rni és (természetesen) az egészet megindokolni, mert ő leköp mindenkit, de a langyosakat kiköpi az Úr. Vádolom az átlag szatmárit, mert nem lát tovább a saját korlátolt nézeteinél; mert “ezt mondod: Gazdag vagyok, és meggazdagodtam és semmire nincs szükségem; és nem tudod, hogy te vagy a nyomorult és a nyavalyás és szegény és vak és mezítelen”; mert polgárnak hencegi magát, de még kispolgáriságából is kispórolta a polgári hozzáállást.

46. kapcabetyár pt 2
2010 március 1 12:04 Replikázok

Nem vádolom a köztisztasági és egyéb vállalatok élén pöffeszkedő helyi keresztapákat sem: bármennyire is szépíteténk, ez azért még a Balkán, ahol az érvényesülés feltétele a csalás, a lopás, az átverés, egyszóval a zsmekkerség. Csinálják csak. Ők rajtunk élősködnek, mi pedig hagyjuk. Vádolom magunkat, szatmári lakosokat. Vádolom az átlag szatmárit, mert birkaszellemű és –türelmű; mert nem tudja és nem is akarja levetkőzni a “majd lesz ez még jobb is” mentalitást; mert morog, de nem harap; mert a természetest jónak hiszi, az igénytelenséget pedig természetesnek. Vádolom az átlag szatmárit, mert a saját szemében nem hajlandó észrevenni az időközben gerenda nagyságúra nőtt szálkát; mert “bezzeg-mentalitása” addig terjed, hogy képtelen elviselni a kritikát és a valósággal történő szembesítést; mert mindig más a hibás de sohasem ő.

45. Petya
2010 február 28 17:47 Replikázok

Igen. Nem tudom ti hogy vagytok vele, de ÉN büszke vagyok arra, hogy egy olyan városban élhetek, ahol magyar a polgármester. Igenis büszke vagyok arra, hogy nincs könyvtárunk, fölösleges. Nincs mozink sem. Sok juk van az aszfaltunkban, és erre büszkek is vagyunk, másoknak nincs közel ennyi. Ez egy Erdélyi utopia mondom nektek, legyetek TI is büszkék, és ne is próbáljatok körül nézni más városban, Sehol sem jobb ennél, pláne nem Szebenben. Különben is, a sok szemét színesebbé teszi a szürke egyhangú utcákat, Élettel tölti meg őket, így szép Szatmár.Éljen Ilyés Gyuszi, Vivat Vivat Vivat

44. vogul
2010 február 28 15:58 Replikázok

TE! Szatmar valoban gaz, de nem kell elsirni a dolgokat. Addig, amig az epuletek patinajan civakodunk, az utak ujrafoltozasan es hasonlokon, gondoljatok bele: az alap megmaradt, ha egyszer olyan nomenklatura lesz , es penz, a varos felujjitodik, pompas diszben fog tundokolni a kozpont is, a beton is. De! Nezzetek feiverek Kolozsvaron mi tortent, itt mar nem fordithato vissza az ugynevezett "restauralas" . A Deak Ferenc (erpoilor) + Foter.......hat siralamas. nagyon siralmas, sot, gaz mennyire sikerult elbaszni a varosarculatot ezzel a ket "felujjitassal". Se lelke, se identitasa, csak egy szurke tomor szar, ami sem a magyaroke, de mar a kolozsvariake sem.Orvendjetek feleim, mert Szatamarra fog meg sutni a Nap!

43. dezdemóna
2010 február 28 12:33 Replikázok

Külső szemlélőként az a benyomásom, hogy a polgármester nagyon gyenge. Szemét maffia minden városban van, de legalább ügyelnek arra, hogy a belváros tiszta legyen, hogy ne legyen botrány. Ingatlan maffia is minden városban van, de legalább a polgármester ügyel arra, hogy egyértelmű értékrombolás ne történjen. A polgármester gyenge és mindegy tehát hogy magyar vagy román. Ha nem tud magyar értékmentésben, magyar intézmény építésben eredményes lenni nem ő a megfelelő személy.

42. coco
2010 február 28 11:43 Replikázok

Kedves Monte Cristo!
Igazad van a tekintetben, hogy ezt a rombolást, amit felújítás címen végeznek a Pannónia szállón, elsősorban nem a polgármester dolga lett volna megakadályozni. A műemlékvédelmi hatóságnak nem lett volna szabad hagynia, hogy például egy emeletet ráhúzzanak, beépítsék a Ruha István átjárót, stb.
Nem az Ilyés dolga lett volna, de módjában állt volna megakadályozni, hiszen ő írta alá az építkezési engedélyt. Hogy jogi kellemetlenségei lettek volna, ha ellenszegül?
Hát nem azért választunk magyar vezetőket, hogy ilyen esetben (a magyar szecesszió egyik remekéről van szó) fellépjen?

41. MonteCristo
2010 február 28 02:22 Replikázok

COCO:
Nem akarok az Illyés védőügyvédja lenni,de két dolgot el kell mondjak:
Az első,Illyés Gyula nem Uglár elvtárs,nem teljhatalmu élet-halál ura akinek a parancsait mindenki végre kell hajtsa.
Második ,nem Ő hagyta jóvá hanem a Bukaresti
korrupt főépitészek,akik azt hiszik(egyébként a törvény alapján)hogy ők ott jobban tudnak dolgokat Szatmárról mint az idevaló épitész,
a helyi tanács és a polgármesteri hivatal.
Mert ezek nem hagyták jóvá.

40. schtibor
2010 február 27 23:04 Replikázok

Láng Zsolt egy korábbi írása, ihlette ezt a kisfilmet is. Ezt 2004 ben forgattuk...

http://www.youtube.com/watch#playnext=1&playnext_from=TL&videos=h_P0TMmrFzE&v=DU0yKvjpXHc

39. Gondola
2010 február 27 22:30 Replikázok

Csak azt kellene megnézni, hogy a Florisálon keresztül kinek a zsebébe megy a legtöbb haszon. Bánná a fene, ha példásan tiszták lennénk...És hogy mi a fene értelme van annak a sikamlós fekete löttynek, amit szintén méregdrága pénzért öntenek ki az utcára, utakra ha kell, ha sem. ivatalos magyarázat: ugyanaz a folyadék télen csúszásgátló, nyáron meg porfogó. Csúszik, mint állat, amúgy, de azt is le lehet számlázni...
Valahogy csak el kell használni, ha már megvan drága pénzér`.

38. Láng Zsolt
2010 február 27 21:54 Replikázok

Kedves „szomor”! Szatmári buletinem van, szatmári rendszámom, szatmári lakcímem. Itt szoktam szavazni, ráadásul elég eredményesen, mert legutóbb is az nyert, akire „lánglelkűen” leadtam a voksomat. De ami a fő, adót fizetek itt, ami pedig a szemétpénzt illeti, azt az adóhivatal tőlem is levonta. És ha már fizetek, felettébb zavar, ha a szemét nincs eltakarítva. Zavar, hogy egyre több minden zavar. Ahogy újabban kinéz a Pannónia. Vagy a Tűzoltótorony környéke. A volt Viktória szállóba nem lehet bemenni a bűztől. A Fehérházban leszakadt a lépcső. A Főtéren vérszökőkút fakad. Az Iparosotthon, ahol Bartók is koncertezett vizelde lett. "Mi lesz itten, ha majd baj lesz, ha most nincsen?"
Ui.: Ma délelőtt elhordtam a szemetet a Zárda pinceablakából.

37. szomor
2010 február 27 21:17 Replikázok

Kedves COCÓ, vagy KOKÓ vagy (románul) Coco!
Nagyon fel vagy indulva,de tévedsz: nincsenek "udemeres" gazdáim. (Elnézést: ne írjunk inkább magyarul, esetleg ékezettel is, ha megvan ez a nyelv a gépeden: mert lám lehet...) Számomra az világos viszont, hogy te valamilyen "gazda" pórázára kötve, annak nadrágja mögé bújva "csaholsz". Tudd, hogy én szabadon "vonítok", így megengedhetem magamnak, hogy a szépet is észrevegyem...
Sajnállak, ha Te csak a mocskot veszed észre, és azt látod mindenütt! Nem lehet könnyű neked! Takaríts néha! Javaslom kezdd magad körül!Mindenfelé fotóztam már, de nem tudtam CSAK a szemetet, CSAK a kakát látni, és az azokon dongó legyeket...Pedig volt és van belőlük elég. Aljas "magyar" vezetőkről regélsz ? Te nem aljas, és nem magyar vezetőket szeretnél ? Nevezd meg őket is, nem csak az "aljas magyarokat"...Így legalább konstruktív is lehetsz...Rühellem a csúsztatást a túlzást, mindegy, hogy az honnan jön, vagy "művészi eszközként" veti be bárki is...

36. szatmári
2010 február 27 20:08 Replikázok

@szomor, a képket nem én készítettem, csak arra utaltam, hogy ha elindulok egy géppel, akkor nagyon sok hasonlót tudok készíteni és postázni bárkinek, aki azt hiszi, ezek a fotók a kivételek... bár az engem is nagyon elszomorít, hogy így van. és nagyon szeretném tudni, hogy miért, mert sok erdélyi város nem így néz ki, ez tény. Coco, nagyon érdekes amit a Dacia szállóról írsz, tényelg át fogják építeni? és lehet ilyet tenni egy műemlékkel?

35. coco
2010 február 27 19:39 Replikázok

Csak egy peldat hozok fel annak szemleltetesere, hogy mennyire aljasak az itteni ”magyar” vezetok. Nekik koszonheto ugyanis az, hogy a varos szimbolumanak szamito jelenlegi Dacia, korabban pedig Pannonianak nevezett szallodabol (lasd a kepek kozt)egy jellegtelen lakodalmas haz lesz. A Szatmart nem ismerok kedveert: ez az a gyonyoru szecesszios epulet, ami minden szatmari kepeslapon rajta van.
Nos, ezt az epuletet, ami mindig is a varos tulajdonaban, azaz koztulajdonabn volt, a rendszervaltas utan Szabo Istvan RMDSz-es megyei tanacselnok es Riedl Rudolf RMDSZ-es prefektus egy avasi roman vallalkozo kezere jatszotta.
Ilyes Gyula RMDSZ-es polgarmester pedig jovagyahta, hogy atepitse, megvaltoztatva az epulet magyaros jelleget. Annak ellenere ugyebar, hogy muemlek...
Arrafele nem fotoztal, Szomor draga?

34. coco
2010 február 27 19:38 Replikázok

Kedves Szomor!
Valoban tudnal 80 ”pozitiv” fotot kuldeni a varosrol? Hat ez nagyszeru, csucsszuper, fantasztikus, es azt is igazolja, hogy a cikk hazugsag, nem?
Odatettek az udemeres gazdaid, hogy mentsd egy kicsit a becsuletuket?
Merthogy javareszt a 20 eve hatalmon levo RMDSZ-eseknek koszonhetjuk azt, hogy omlanak ossze a muemlek-epuletek, mocsok van mindenutt, az utakon egymast erik a godrok, itt a legdragabb az orszagban a koztisztasagi illetek na meg a kozszallitas, es meg sorolhatnam.

33. szomor
2010 február 27 17:22 Replikázok

Köszöntök minden olyan "Láng-lelkű", "tősgyökeres szatmárit", aki "kívűlről" kiabál be a "pályára", aki már a mások által létrehozott "jólét és tisztaság" mindennapi körülményei között "aggódik" értünk, itthon élő, elbutult, birkatürelmű szatmáriakért. Köszönjük.Ez az egyoldalú fotóösszeállítás az ő hozzájárulásuk a városképhez, amelyért annyira aggódnak. Mert mi nem látunk nem hallunk. Mi bunkók vagyunk. A "Szatmári" által készített fotók (a többi 40 is, ha ilyen) betegesen rosszindulatúak, pedig Szatmáron készültek. Legalább 80 "pozitív" fotót tudnék küldeni. De azok nem szenzációs, kinagyított részletek. Csak egyszerűen szépek...Lássuk ki kiváncsi rájuk.... Esetleg a szerkesztők ?

32. zen
2010 február 27 11:11 Replikázok

Kedves Szerkesztoseg! Nagyon meghalalnam, ha egyszer egy anketriportot keszitene a kolozsvari polgarmesterrel&CO azugyben, hogy mi lesz/lett a sorsa a kolozsvari Continental szallonak?Szegyen, hogy egy ilyen varosban, a kozpontban az egyik legimpozansabb epuletet hagyjak lepusztulni. Az lesz a sorsa mint az egykori Gilovics haznak? (a hoher haza) a Petofi utcan? Alapokig leromboljak.

31. lackovics
2010 február 27 08:46 Replikázok

A város előző polgármestere, Anderco, börtönben ült, nemrég szabadult. Akik az ügyleteiben benne voltak, azok közül sokan sértetlenek maradtak, és tovább ügyködhettek. A városban természetesen mindenki beszél a nagy bizniszekről, az ún. területfejlesztésekről (kültéri földek átminősítése beltérivé), a szemétszállítás és a politika összefüggéseiről, el nem végzett útjavításokra felvett pénzekről. Beszélnek róla, de ki merne előállni nevekkel? A hétköznapi ember csak azt látja, hogy rothad az alma, de hogy mitől, csak találgatni tud.

30. szatmári
2010 február 27 08:10 Replikázok

Szerintem az emberek mindenhol szemetelnek néha, de más városokban ügyelnek rá, hogy azt el is takarítsák - ahol viszont csak gyűl és gyűl, ott sajnos az az érzés alakulhat ki egyesekben, hogy nincs értelme vigyázni a tisztaságra, mert minek? egy meglévő szemétkupacra könnyebb rádobni még valamit, mintha neki kéne lennie az első szemetelőnek... És aki még kételkedik ezeknek a fotóknak a láttán, az megadhatja a mailcímét, és küldök neki még legalább 40 hasonlót, és csak a központról.

29. efi
2010 február 27 07:37 Replikázok

jaj kedves Ed! Mi lenne, ha nem lenne az utcákon szemetes láda? Amúgy ne feledkezzünk meg a város, különböző színekben pompázó szökőkútjáról sem. "Zseniális". Vajon hány millióba került? Az egészséges lokálpatriótizmusra szükség van, mint ahogy az önkritikára is...

28. pacal
2010 február 27 06:13 Replikázok

Addig amig a korrupcio az egekig rug, addig sajnos semmi sem fog javulni.Ket teljesen uj generacio, ha nem tobb, kell hogy a korrupcio gondolata legalabb 90%-ban eltunjon.A mai napon, minden hatalmon levo egyen, egytol-egyig korrupt, legyen az magyar vagy roman vagy akarmilyen nemzetisegu. Szegyen gyalazat, hogy 21 eves ugymond demokracia utan sem, a lakossag beeri azzal amit ele tesznek mint a kutyaknak, sot meg halalkodik is erte,mintsem tennenek valamit a sajat erdekukben. Tovabbi jo szegenyedest es soka eljen a KORRUPCIO.

27. coco
2010 február 26 17:23 Replikázok

Ez, amire visz a link, egy régebbi újságcikk lehet, mivel a szemétdíj Szatmáron - hála a városatyáknak, és elsősorban Ilyés Gyula polgármesternek - már nem 8 lej havonta, hanem 10.
Érdekes dolog a Florisal-lal kapcsoaltban, hogy míg a szatmárnémetiektől a szatmárnémeti szemétgödörig 10 lejért hordja a szemetet, addig a nagykárolyiaktól a szatmárnémeti szemétgödörig (a nagykárolyit bezárták) 4 lejért is behozza. Valószínűleg a plusz 40 kilométer és a mínusz hat lej ellenére is megéri...

26. socrates
2010 február 26 14:54 Replikázok

Azért mégiscsak erős a kontraszt a között, h hogyan néz ki Szatmár - nemrég jártam arra, és hogyan néz ki mondjuk Nagybánya, Arad vagy Nagyvárad főtere. Láng Zsolt leírja, hogy helytelenül van kiírva a város neve magyarul, a város bejáratánál. Ez nem pénz kérdés, ha nem tévedek. Az sem pénz kérdés, hogy ne legyenek engedélyezve vagy le legyenek szedve az illegális plakátok. Az sem pénzkérdés, hogy minimálisan rendezve legyen a tűzoltó torony körüli tér. A szatmári vezetők igénytelenek. Az hogy a járdán a főtéren ne botolj el egy város költségvetésében nem tétel.

25. Ed
2010 február 26 14:35 Replikázok

Szerintem rettenetesen tuloz ez a cikk.Azt sugallja, hogy Szatmarnemeti lassan romba dol es senki nem tesz ellene semmit, pedig eppen ellenkezoleg, az elmult tiz evben szamos jo dolog tortent a varosban. Senkinek nem tunt fel, hogy ma mar a kozpontban mindenutt talalunk az utcan szemetes ladat? A regi kozpont kb. 25 epuletebol 20-23 fel van ujitva?Senkinek nem tunt fel, hogy a Kossuth kert megujult, megtisztult, fuvet nyirnak benne sot meg a furdo epuletet is felujiottak? A regi kozpont parkjaban, a hidak labanal, es gyakorlatilag a kozpont osszes zoldteruleten viragok es nyirt fu van? A somesul aruhazat felujitottak a mellette levo epuletet befejeztek. Az ujkozpontba vezeto setanyt felujitottak (meg ha nem is lett a legszebb).Termeszetesen rengeteg tenni valo van meg, a legsurgetobb az utak katasztrofalis allapota.Van meg felujitando epulet is boven.A pincebe es epuletresekbe tomkodott szemet pedig nem a Florisalt, hanem minket, lakosokat jellemez.

24. elvándorló
2010 február 26 14:31 Replikázok

Vegyük például a központ 16-os lakónegyed útvonalat, elindulunk a központból a kezünkben egy darabka szeméttel, át a Szomos melletti töltésen, majd át a hídon, keresztül a lakónegyeden és a legközelebb útba eső parkig egy darab szemetest sem találunk, ahova eltudnánk dobni a nalunk lévő szemetet. Persze ez nem jogosít fel senkit sem arra, hogy szemeteljen az utcán, de azért ez elkondolkodtató. Például Kolozsváron szinte minden 100 méteren van egy szemétgyűjtő.

23. elvándorló
2010 február 26 14:22 Replikázok

Én már jó pár éve nem élek Szatmáron, de siralmas és elszomorító ami a szülővárosomban történik, és örülök erre már mások is felfigyelnek. Sajnos az a tapasztalatom, nagyon kevés müanyag szemétgyűjtő edény van elhelyezve a városban, leginkább a központban és a parkokban vannak, a lakónegyedekben viszont már nincsenek, vagy legalábbis nagyon kevés helyen. Kérdem én, vajon mekkora pénzbefektetésre lenne szüksége a városnak ahhoz, hogy legalább minden második villanyoszlopra felszereljenek egy ilyen szemétgyűjtőt? Vegyük például a központ 16-os lakónegyed útvonalat, ha elindulunk

22. kata
2010 február 26 12:08 Replikázok

Sajnos ez a román mentalitás szemét mindenhol.Én 10 éve élek külfoldon de sehol nem láttam enyi szemetet az utakon mint Szatmáron.Nagyon sajnálom a várost mert valamikor szép és jovolt ot élni de mamár nem koltoznék vissza.Bizom benne hogy az embereknek van egy kis onkritikajuk és tesznek valamit ezért a valaha szép városért és nem mindig másokba keresűk a hibát bert a szemetet nem mások dobályák szét hanem az otlakok vagy ot kozlekedók.SOK SIKERT HAJRA SZATMARIAK

21. keli
2010 február 26 11:51 Replikázok

T.Zsolt, a város vezetése kismilló módon ösztönözhetné (neadjisten, segjthetné - megjegyzem, nem feltétlenül anyagilag) ama épülettulajdonosokat, hogy tartsák karban épületeiket. Ha a városvezetés belátná, hogy saját érdeke, hogy a város, melyet "vezet" szép, tiszta és ápolt hatást keltsen.

Persze a köztisztaság az már igazán a "köz" dolga s az sem elég, hogy ujjal mutogatunk a dolgát nem végző cég fele (habár valóban jelentősen hibásnak tűnnek) a szálkát (vagy gerendát) ki-ki legelőbb saját szemében keresse, s kedves szatmáriak: próbáljatok meg kevesebbet szemetelni, s a körülöttetek lévőket is erre ösztönözni ... ugye, nem csak a takarítókón, de a szemetelőkön is múlik a kosz ...

20. Guguc
2010 február 26 11:11 Replikázok

Khm. Kedves T Zsolt. Az utcak nincsenek magankezben! A koztiztasagert a varosvezetes felel! Es ha egy epulet eletveszelyes akkor arra is vannak jogi mechanizmusok! Ne kezdjuk el menteni a menthetetlent, tamogatni a hanyagsagot, a nem odafigyelest...

PS: Borbely nem videkfejlesztesi miniszter volt hanem Regionalis fejlkesztesi es lakasugyi es kozepitkezesi

19. nanu79
2010 február 26 11:07 Replikázok

Sajnos a Szatmáriak ezt már megszokták.Ilyenek voltak az utak 30 évvel ezelőtt is, ilyenek lesznek ahogyan a polgármester igérte még legalább 10 évig.
Az "okosok" ezt megoldják, egy Q7 vagy X5 össel, amit persze este fütött garázsba parkolnak, nehogy ráomoljon valamelyik roskadozó ház. A "buták" pedig cseréljenek évente futómüvet, vagy járjanak gyalóg. Sem központilag, sem a "lokál-bárók" sem az illetékesek nem törődnek a várossal.Lassan nem csak erdély, de egész Románia szégyene lessz szeretett városunk.

18. T. Zsolt
2010 február 26 10:47 Replikázok

KEDVES CIKKIRO!
Ezek a kepek olyan epuleteket abrazolnak, amelyek egytol-egyig magankezben vannak!!!
Mi koze a varos vezetesenek ezekhez??????
Mielott vadaskodnal, azelott dokumentalodj es szegyeld magad!

17. bizakodo
2010 február 26 10:40 Replikázok

Bar tenyleg nem rozsas a helyzet, de ez a cikk nagyon egyoldalu es rosszindulatu, mivel kizarolag a rossz peldakat kaparta ossze. Minden mai erdelyi varosrol tudnek hasonlo 10 kepet kesziteni, tudom mert sokat utazom.
Az igaz, hogy Borbely volt a videkfejlesztesi miniszter, csak az a baj hogy a penzt tobbnyire a szekelyeknek nyomta. Bar Szatmar mindig jo valasztasi eredmenyeket er el, valahogy amikor adni kell, az RMDSZ vezetese mindig kifelejt minket a begyepesedett Markoval az elen!
Sok jo dolog is letrejott. A korrektseg vegett erdemes lenne olyan kepeket is bemutatni ami a megvalosult dolgokat mutatja: Gozfurdo, Tuzoltotorony, Setany az Ujfoteren, tombhazak hoszigetelese, parkok, jatszoterek.

16. bigviktoria
2010 február 26 10:06 Replikázok

hát sajnos igen ez a mi városunk senki nem törödik vele a sok pénz kifolyik a város kasszájából s nincs túl sok haszna sz a florisal fele ennyi pénzt nem érdemelne mert nem törödik megfelelően a tisztasággal arról nem is beszélve hogy az utakon lévő kraterek senkinek nem tünnek fel no meg a gyönyörű épültek ha más nem a központban javítannának a helyzeten a mi városunk sajna nagyon elmaradt a többi várostól s nem tudjuk h miért van ez

15. Guguc
2010 február 26 10:04 Replikázok

Nagyon igaz vendeglakos. A kozosseg szervezzen egy tuntetest, vagy nyujtson be peticiot a sajto resztvetelevel vagy rendezzen egy flash mobot vagy barmit ami benne tud lenni a sajtoban es tematizalni tudja a szatmari kozbeszedet...eszmeletlen hogy mi folyik a szulovarosomban...

14. Lacó
2010 február 26 09:53 Replikázok

Majd lesz Save Gyergyó is ugye? :)

13. akivandorlott
2010 február 26 09:53 Replikázok

A tavaly nyaron 2 ev utan voltam ismet Szatmaron. Mivel ott nottem fel, nagyon szivesen jarok vissza. A varosban setalva persze nekem is feltunk hogy mennyire le van minden pukkanva. Ami erdekes viszont hogy mikor megemlitettem az ismerosoknek valahogy nem ertettek hogy mit mondok. Szerintem nem is veszik eszre hogy a "Popular" mozi mennyire szep epulet es hogy mennyire rossz allapotban van, hogy a magyarlicivel szembeni hazak hogy neznek ki (ott szerintem eletveszelyes jarni), stb. stb. Valaki aki ritkabban jar szatmaron mas szemmel latja mindezt. (Gondolom Lang Zsolt is igy volt ezzel)
Es ami borzaszto hogy nem tortenik semmi. Telnek az evek, 10, 20, es nem hogy jobb legyen, egyre rosszabb. Es meg csak azt sem lehet mondani hogy valamilyen mas part van hatalmon. Azt meg hogy nincs penz, nem akarom hallani. 20 ev alatt biztos fel lehet ujitani 20 hazat a kozpontban.
Pedig Szatmar igazi kis gyongyszem lehetne ott a regioban.

12. vendéglakos
2010 február 26 09:46 Replikázok

Sajnos évek óta némán figyeljük, ahogy kedves városatyáinnk... és nemcsak lassan el kótyavetyélik a városunk szépségét. Én alig 10 éve lakom Szatmárnémetiben, de a romlás hihetelen iramban történik. De kedves szatmári polgártársak, ez a mi hibánk is. Nem élünk a jogainkkal. Nem emeltük fel a hangunkat soha hogy tiltakozzunk. Csak néhány ember akadt aki időnként különböző pengeváltásokat kezdeményezett és természetesen alul maradt sokféle okból kifolyólag. Talán a közösség kellene összefogjon és elkezdjen gondoskodni saját magáról és ne várjunk folyamatosan arra, hogy majd mások megcsinálják!!!

11. Ckyka
2010 február 26 09:30 Replikázok

Tenyleg igy nez ki! De akarhol mashol is talahatsz megdobbento romosabb epuleteket! Bunbakot felallitani es talalni lenne a legkonnyeb, de mi lenne, ha a megoldast keresnek az allapot megszuntetesere?

10. székely
2010 február 26 09:17 Replikázok

Sajnalatos valóban hogy hová jutott Szatmár. Még a két évvel ezelött működő szálloda is romosnak tűnik. A sok szemét az nem igazán új keltű, 2008-as ottlétemkor is már feltünt. csl nem hasonlíthatod Szeredát Szatmárhoz, keresve sem találnál a központban olyan helyeket amilyenek ezeken a képeken láthatók. Gyergyóban inkább. Nem beszélve arról hogy negyede szemét sincs itt, mint amennyi a képeken látható. Ja és a ami a szeredai Tapsteret illeti 2-3 év és el fog tünni.

9. kolozsvárikitty
2010 február 26 00:51 Replikázok

drága jó Garofita, bizony, bizony:((

8. T. Szabó Csaba
2010 február 26 00:37 Replikázok

Kedves Csl:
Azért ne tegyünk értelmetlen párhuzamokat. A székelységnek kisvárosai sajnos a kommunizmus idejének legnagyobb áldozatai lettek. Szatmárnémeti az elmúlt néhány évben vált ezzé, amit ezek a képek sugallnak. Aki nem helyi, aligha értheti ezt...

7. lokálpatrióta
2010 február 25 23:32 Replikázok

Sajnos az utóbbi időben tényleg igy nézz ki de különösen az eltelt 1-2 évben. De amilyen állapotba vannak az utcák az talán Afganisztánt is felülmulja mivel a kátyus utcák enyhe kifejezés....KRÁTER, GÖDÖR,és még sorolhatnám hogy mi keseriti meg a gyalagosok de inkább au autósok mindennapjait....itt megjegyezném még hogy egy két héttel ezelötti előadáson Illés Gyula polgármester megjegyezte, hogy 8-10 évig még erre számithatunk. De ha nem volt elég az illetékeseknek az elmult 20 év mi a garancia hogy az elkövetkezőkbe jobb lesz???
És akkor a kedves városvezetők elvárják, hogy a fiatalok tanulmányaik után visszaköltözenek és ha ez nem történik meg akkor csodálkoznak, hogy utálják ezt a várost,ahol munka valamint kikapcsolódási lehetőség egyenlö a nullával
U.I. A képek csak a központ és környékét mutatják be, ha gondoljátok nézzetek szét a lakónegyedekbe is.

6. csl
2010 február 25 23:04 Replikázok

Mi van?!
Igy nez ki Gyergyo, ilyesmit fotozhatsz K.varon is boven, botladozz kicsit a szeredai Tapsteren.
Uj vagy itt?

5. Jékel Géza Antal
2010 február 25 21:48 Replikázok

Sajnos ez csak a közvetlenül látható állapot de ha figyelembe vesszük hogy a városnak valamikor négy gyönyörű strandja volt de mára -20 éve - nincs egy olyan ami strand lehetne akkor még szomorúbb a helyzet.Ugyancsak meg kell nézni a közutak mentén "megmetszett" fákat ami inkább csonkitásnak/gyilkolásnak mondható mint szakszerü munkának,de hiába a sorozatos reklamáció nincs ember a vezetésben aki leállitaná. Azt is látni kell hogy milyen irtózatos menyiségü kábel csufitja el a városképet,de a városvezetés hallani sem akar róla.Sokat lehetne beszélni a szabálytalanul parkoló gépkocsikról is,amelyek ellen sem a városi sem a belügyi rendőrök nem lépnek fel annál inkább mert napközben látni sem lehet őket.
Egyenlőre ennyit,de lenne még sok más is.

4. bohócmosoly
2010 február 25 21:19 Replikázok

ó ne!
még a garofica is.... :(

3. Geizer
2010 február 25 21:12 Replikázok

Úristen! Így néz ki Szatmárnémeti??
Nem hittem volna. 10 éve nem jártam arra...
Sajnálatos és szégyenteljes.

2. T. Szabó Csaba
2010 február 25 18:58 Replikázok

A cikk címéhez még annyit fűznék hozzá: ez nem egy "újkori csata", sokkal inkább jelenkori csata emléke. Az újkorban ez a város még virult és élt...
Haldoklása gyors és tragikus volt, egy két éven belül történt. Az orvosok nem is akartak segíteni rajta...
Mert ők is szennyesek.

1. T. Szabó Csaba
2010 február 25 18:54 Replikázok

"Örül a szívem s mégis, sajog belé"- szólok a költő szavával. Örülök, mert nem a közöny és a némaság fogadja végre ezt a szörnyű jelenséget, amit én eddig Herkulesfürdő szindrómának neveztem (ezentúl lehetne Szatmár-szindrómának is nevezni). De sajog a szívem, mert hisz egy városról, sorsokról és tízezrekről van szó, akik egy ilyen élettelen közegben tengetik mindennapjaikat. A leomló falak és a tűrhetetlen kosz csak a külső: a riporterek aligha észlelik az emögött rejlő morális és lelki válságot, amely valahol egyenes következménye (vagy előzménye?)a fent látott képeknek. Egy közösség belesüpped a semmibe, elveszti vitalitását és nem kapja meg a megfelelő löketet a továbblépésre, akkor annak ez a következménye: összeomlott épületek, koszos utcák, kráterek még a főúton is. Ezért tenni kell és mint egykori szatmári, tollaskodó és szószátyár egyetemista, én tennék is, egyelőre a költők eszközével: éneklek és írok a városomnak ébredjen fel!
Folyt. köv....




SZAVAZÓGÉP

Mit tennél, ha titkos ügynök lennél?

Martinit innék. Rázva, nem keverve 115
Tanácsot kérnék Pontától 15
Indulnék az elnökválasztáson 16
Titkolnám 47
Lelepleznék valaki mást 13
Hogy jöttél rá, hogy az vagyok? 44

KORÁBBI SZAVAZÓGÉPEK






24 óra hírei 24 óra cikkei
HIRDETÉS