2017. június 28. szerdaLevente
19°Kolozsvár >> Más város
kolozsvári események >> Más város

Realitatea: kis black-out a képernyőn, hatalmas cirkusz a háttérben

S. Z. 2011. október 24. 16:56, utolsó frissítés: 2011. október 25. 13:40

A tulajdonos szerint a menedzser le akarja nyúlni a hírtelevízióját. A menedzser szerint viszont a televízió már rég az övé.


Nem mindennapi botránynak lehettek szemtanúi azok, akik vasárnap este a Realitatea TV-t nézték: Elan Schwartzenberg, a Realitatea hírtelevízió tulajdonosa és Sebastian Ghiţă, a televízió kirúgott menedzsere különböző stúdiókból sugározva próbálták lenyomni egymást.

A hírtelevízió adása először 18 órakor szakadt meg: a törökországi földrengést mutató képsorokat pár másodpercnyi „black out” után egy hasonló témájú hír követte, némileg eltérő grafikai környezetben és más bemondóval.


Az este folyamán a kábeltelevíziók hol az egyik, hol a másik szerkesztőség műsorát továbbították.


Párhuzamos adások

Kezdetben mindkét műsor a Realitatea TV logójával futott, de később a „régi” csapat az RTV szignó alatt kezdett sugározni. És hogy a zavar teljes legyen, vasárnap estétől hétfő reggelig a kábelszolgáltatók hol egyik, hol másik adást továbbították, persze akaratuktól függetlenül: semmilyen ellenőrzésük nincs a műholdról, adott frekvencián érkező adás fölött – áll közleményükben.


Üres szerkesztőség a hevenyészett szerkesztőség ellen

Közben a két szerkesztőségben háborús állapotok uralkodtak. A Realitatea TV régi, Sajtó Házában levő szerkesztősége teljesen kiürült – annyira, hogy a teljes műszak távozott, a műsorvezetők saját maguk gondoskodtak a sminkjükről, a beszélgetőműsorban nem volt meghívott, ahogy az időjárás-jelentés is emberhiány miatt maradt el.

Egy helyszíni beszámoló szerint az „új”, Wilbrook Centerben berendezett szerkesztőség sem volt a helyzet magaslatán, ugyanis a jól felszerelt stúdióépület helyett egy nagy sátorban, rögtönzött díszletekkel, sebtében összedrótozott felszereléssel dolgoztak.

Egy sátorból sugározott az új szerkesztőség. Fotó: Gabriel Bugnar


De mi is történt a színfalak mögött? A rendkívül bonyolult történetet és a főszereplők egymásnak ellentmondó állításait valószínűleg törvényszéken fogják tisztázni, néhány dolog biztosra vehető.


Tulajdonosváltás: a menedzser marad

A Realitatea hírtelevízió licencét birtokló Realitatea Media részvényeinek 92 százalékát idén április végén vásárolta meg Sorin Ovidiu Vântutól Elan Schwartzenberg. Schwartzenberg ingatlanügyletekből gazdagodott meg, vagyonát mintegy 50 millió dollárra becsülik.

Elan Schwartzenberg


A tulajdonosváltás nem érintette a hírtelevíziónak az Asesoft International csoporttal kötött, ötéves menedzsment-szerződését, így továbbra is Sebastian Ghiţă vezette a napi ügyeket. Az új tulajdonos szeptember 2-án csődeljárást kért a Realitatea Media ellen.


Csőd, átszervezés következik

A három évig tartó eljárás során Schwartzenberg a hírtelevízió jogi átszervezését ígérte, állítva, hogy így megtisztítja a céget az utóbbi évek problémáitól, és átütemezéssel sikerül majd visszafizetni a nagyon nagy tartozásokat az állam fele.

Októberre a hírtelevízió alkalmazottai nagy részének két munkaszerződése volt: a Realitatea Mediás munkaszerződésük mellett az Asesoft csoport egyik cégéhez, a Ghiţă tulajdonában levő RTV Satellite-hoz is elszerződött szinte mindenki, lévén, hogy a Realitatea Media bankszámláit zárolták, így lehetetlen volt fizetéseket folyósítani. A hírtelevízió reklámbevételei szintén az Asesofthoz folytak be, a székház bérleti szerződése pedig jogi viták tárgya lett, lévén, hogy mind az Asesoft, mind a Realitatea Media bérlőnek tartotta magát.


Ghiţă mindent visz?

Hamarosan olyan hírek kaptak szárnyra, miszerint Sebastian Ghiţă megkíséreli megkaparintani a Realitatea hírtelevíziót. A híresztelésnek az adott valóságtartalmat, hogy Ghiţă többségi tulajdont szerzett egy Târgu Jiu-i cégben, melynek van egy televíziós frekvenciája.

Sebastian Ghiţă


Schwartzenberg gyorsan reagált: felbontotta az Asesoft International menedzsment-szerződését a Realitatea Mediával. Persze Sebastian Ghiţă szerint egy ilyen szerződést nem lehet egyoldalúan felrúgni: az Asesoft a Realitatea Media legnagyobb hitelezője, a szerkesztőség bérlője, és különben is, saját licenccel rendelkezik – vágott vissza.


CNA: mindkét cég szabályt sértett

Schwartzenberg október elejétől a Willbrook International băneasai irodaépületében bérelt új székházat, a közlemény-háború pedig gyorsan a szerkesztőség nyílt szakadásává, majd a vasárnapi színjátékká fajult.

Forrás: untrecator.ro/


Az Országos Audiovizuális Hatóság (CNA) jelenleg vizsgálódik mindkét szerkesztőségben: a helyszíni látogatás azért indokolt, mert mindkét cég szabályt sértett. A televíziós frekvenciát birtokló Târgu Jiu-i cég nem jelentette be a tulajdonosváltást, a Realitatea Mediának pedig tájékoztatnia kellett volna a székhelyváltozásról a médiafelügyeletet – jelentette ki Răsvan Popescu CNA-elnök.

Vigyázni fogunk arra, hogy ne a nézők igyák meg a konfliktus levét – fogalmazott a Transindex megkeresésére Szász Attila. A CNA-tag szerint a testület mai, helyszíni kiszállásán főképp technikai részletek iránt érdeklődik. Bár mindkét fél szabálytalanul járt el, nem valószínű, hogy a cégek elveszítik a frekvenciák használatának jogát. Valószínű, hogy a testület utólag rábólint mindkét ügyre – mondta. A Realitatea-ügyet holnap reggel tárgyalja a CNA, a felek jelenlétében.




ItthonRSS