2019. október 21. hétfőOrsolya
Kolozsvár >> Más város
kolozsvári események >> Más város

Letiltotta Ráduly az interjút, melyben bejelenti: nem indul újabb mandátumért

Sipos Zoltán 2012. május 03. 17:01, utolsó frissítés: 2012. május 07. 10:26

A városvezető ma is vállalja nyilatkozatát, mégsem járult hozzá a közléshez decemberben.


Bár minden mondatát vállalja, arra kérte a Hargita Népét Ráduly Róbert, hogy tekintsenek el egy, decemberben vele készült interjú közlésétől. A letiltott, meglehetősen sommás megállapításokat tartalmazó szöveg ma jelent meg a Tulipédia.info oldalon.

A vélhetőleg EMNP-közeli, magát romániai magyar közéleti Wikipédiának nevező oldal sejteti, hogy az interjú Borboly Csabának köszönhetően lett elsüllyesztve ("az interjú nem jelenhetett meg, a lapot Borboly Csaba, a Hargita Megyei Tanács RMDSZ-es elnöke tartja a kezében").

A csíkszeredai polgármester a Transindexnek elmondta, ő maga is látta már a szöveget a Tulipédián. Bár nem emlékszik pontosan, hogy a szöveg teljesen pontosan tükrözi-e azt a „laza, kedélyes” beszélgetést, amire a Márton Áron Gimnáziumban került sor, kijelentette,


annak minden mondatát vállalja.



A városvezető elmondta, azért kérte a Hargita Népét arra, hogy ne publikálják a beszélgetést, mert időt szeretett volna adni saját magának annak az eldöntésére, hogy indul-e a helyhatósági választásokon újabb mandátumért, vagy sem.

Az interjúban Ráduly meglebegtette, hogy nem száll versenybe 2012-ben a polgármesteri székért. Miután a közigazgatás tarthatatlan állapotaira panaszkodott, kijelentette: „nagyon el kell gondolkodni, hogy ez-e az az út, amelyen én tovább akarok menni”. A további beszélgetés kontextusából egyértelműen kiderül, hogy


a városvezető távozni szándékozik a közéletből.

Erről egyébként a télen sokan beszéltek, és az interjú felvezetőjéből kiderül, a zsögödi kultúrház átadásán Ráduly nyilvánosan is kijelentette, hogy nem fog újabb mandátumért indulni.

A beszélgetés során a szókimondó, impulzív politikus a szokásosnál is keresetlenebbül fogalmaz. Többek között elmondja, „a városban és a térségben több szekus dolgozik, mint mondjuk városházi alkalmazott, vagy rendőr (…) Több a besúgó, mint volt 1989 előtt”.

Panaszkodik a közhivatalnokok alacsony fizetésére, a bírók felelőtlenségére, akik miatt a város olyan pereket is elveszít, melyekben „száz százalékos igaza van”, hogy az „egész államapparátust a szomszédunk, a nagyszakállú püspök (Ioan Selejan Hargita és Kovászna megye ortodox püspöke – szerk. megj.) irányítja”. A beszélgetés során


a politikus felajánlotta a lemondását,

és a szerinte polgármesteri székre áhítozó ifj. Hajdu Gáborhoz (megyei tanácsos, Hajdu Gábor RMDSZ-es szenátor fia – szerk. megj.) is volt egy-két keresetlen szava ("még semmit nem tett le az asztalra").

Hajdu Gábort megkerestük, ő azonban nem látta az interjút, és annak hitelességét kétségesnek tartotta, éppen ezért csak szűkszavúan nyilatkozott. Esetleges konfliktusokat firtató kérdésünkre Hajdu kijelentette, ő a polgármester úrral nagyon jó viszonyt ápol, és egyáltalán nem állt szándékában indulni a polgármesteri székért.


Spontán jesszusmáriával reagált

Forró-Erős Gyöngyi újságíró, amikor közöltük vele: neten olvasható egy Ráduly Róbert-interjú, melyet úgy tudunk, ő készített a Hargita Népe számára. Az újságíró elmondta, valóban készített decemberben egy interjú a városvezetővel, mely nem jelent meg. Hozzátette, nem tudja, hogy az általa készített interjú és a Tulipédián közölt szöveg ugyanaz-e. Miután elküldtük neki az interjúra vonatkozó linket, semmiféle kommentárt nem volt hajlandó a szöveghez fűzni.

Update 10:25, 4.5.2012: Maga a polgármester jelentkezett decemberben, hogy el szeretne mondani néhány dolgot – tájékoztatott Isán István Csongor, a Hargita Népe igazgató-főszerkesztője, akivel szerdán este, az anyag megjelenése után néhány órával beszéltünk. Isán visszaemlékezése szerint a tisztségviselő visszakérte az elkészült interjút, közben a szerkesztőségben már be is tördelték a szöveget.

Ráduly ekkor visszahívott, és elmondta, nem biztos hogy be akarja vállalni ezt az interjút – mondta a szerkesztőség vezetője. Isán elképzelhetőnek tartja hogy a szövegről RMDSZ-en belül is folytak egyeztetések, ugyanakkor hozzátette, nem érdekli, hogy szervezeten belül hogyan intézik a konfliktusokat.

A szerkesztőség azért állt el az interjú közlésétől, mivel az fölösleges konfliktushoz vezetett volna. Úgy gondolták, ha maga az alany sem vállalja az általa mondottakat, akkor nincs értelme egy Ráduly életére kiható, egyben a helyi politikai erőviszonyokat felborító nyilatkozatot lehozni.

Egyébként a helyzet megegyezik a BBC etikai kódexében Withdrawal of Informed Consent-ként ismertetett helyzettel. Ilyen esetben a brit közszolgálati rádió csak akkor tekint el egy interjú vagy nyilatkozat közlésétől, ha az alany sebezhetővé válik az anyag publikálása miatt. Az ismertető szerint közszereplők, közérdeklődésre számot tartó témák esetében ez szinte sosem merül fel.


Miért fontos ez?

Maga a beszélgetés, annak hányatott sorsa bepillantást enged annak a helyi szintű politikai rendszernek a működésébe, melyet az átlagpolgár egyébként csak gondos koreográfiával felépített sajtótájékoztatókból, simára csiszolt sajtóközleményekből és három tőmondatból álló politikusi nyilatkozatokból ismer.

Kiderül, nem volt teljesen alaptalan az a feltételezés, miszerint a szabad szájú Rádulynak konfliktusa volt a helyi RMDSZ-szervezettel. Ugyanakkor azt is jól mutatja, miképpen működik a helyi nyilvánosság.

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

ItthonRSS