2019. szeptember 18. szerdaDiána
Kolozsvár >> Más város
kolozsvári események >> Más város

Mi okozta a Reggeli Újság vesztét?

B. P. E. 2018. március 06. 16:12, utolsó frissítés: 16:12

A nagyváradi lap soha nem volt nyereséges, az új tulajdonos pedig nem volt hajlandó folyton a zsebébe nyúlni, hogy törlessze a tartozásokat.


Néhány nappal 14. születésnapja előtt megszűnt a Reggeli Újság nagyváradi lap. A lap szerkesztői február 23-án közölték az újság honlapján, hogy tőlük független és előttük is homályos okok miatt a lap a továbbiakban nem jelenik meg. Magyarázatként annyit fűztek hozzá, hogy a lap tulajdonosai „elmulasztották a törvényeknek megfelelően biztosítani az újság megjelenését, nem fizetve ki például a nyomdai költségeket, mely végül azt a helyzetet idézte elő, hogy a nyomda megtagadta a Reggeli Újság kinyomtatását.”

A 2004 márciusában a Micula testvérek által alapított Euro Media Kiadói és Sajtóház Rt. által kiadott lap egy érdekes színfoltja volt az erdélyi magyar sajtónak, hiszen meglehetősen szokatlan, hogy román üzletemberek indítsanak magyar nyelvű lapot. Bár a Micula testvérek döntésének okáról csak találgatások voltak, tény, hogy sokan örvendtek az új napilap megjelenésének. A kezdetekben azért, mert ellensúlyozta a Bihari Napló RMDSZ-közeliségét, később pedig, miután a Bihari Napló új osztrák tulajdonosa bulvárlapot csinált belőle, a minőségibb újságírás egyetlen alternatíváját látták benne.

A Reggeli Újság soha nem volt egy jövedelmező vállalkozás, a pár ezres példányszámú lap képtelen volt önfenntartóvá válni, így a tulajdonosnak folyton pénzt kellett pumpálnia a kiadóba. A lap utolsó periódusa különösen nehéz volt, a Reggeli Újságnak utolsó közel egy évében nem volt főszerkesztője, két meglehetősen különböző világlátású szerkesztő váltásban menedzselte a tartalmat, míg egyikük tovább nem állt tavaly ősszel. A szerkesztői gárda megcsappanása azt jelentette, hogy két olvasószerkesztő, egy szerkesztő, egy hírszerkesztő, két belső munkatárs és két önkéntes csinálta a lapot. Idén januártól pedig hetilappá változott a Reggeli Újság, de csak hét példánya jelenhetett meg, miközben a lapnál dolgozók nem kapták meg idei fizetéseiket sem.

A kiadó jelenlegi vezetője, Dana Ținc 2015 őszén vette át a kiadó igazgatását, addig humánerőforrás menedzserként dolgozott a cégnél. Határozott elképzelései voltak arról, hogyan lehetne felfuttatni a Reggeli Újságot, de ezekből szinte semmi sem valósult meg. Első célkitűzése a terjesztői hálózat megerősítése volt, hiszen ezzel mindig gond volt, folyamatosan érkeztek a panaszok, hogy a megrendelők nem kapták meg az újságot – ez főleg vidéken, a kis településeken jelentett gondot, ugyanis azért a kevés pénzért, amit a kiadó fizetni tudott a kézbesítésért, egyszerűen senkinek nem érte meg kihordani a lapot.


Második célkitűzése a szerkesztői gárda megerősítése volt. Visszahívta a lap főszerkesztőjének Borsi Balázst, aki 2012-2014 között már betöltötte ezt a tisztséget, de lemondott és egy évig betegszabadságra ment. A kiadó erősíteni akarta a csapatot, de ezzel párhuzamosan a költségeken is vágnia kellett, így az átszervezés részeként a lap hat nagyváradi munkatársa közül kettőt elbocsátottak, viszont részmunkaidőben alkalmaztak három vidéki tudósítót. Az akkor elbocsátott egyik szerkesztő azonban beperelte az intézményt, azt állítva, hogy a kiadó anyagi helyzete nem tette szükségessé az elbocsátását, és megnyerte a pert, így visszakerült a laphoz. Pedig – Borsi Balázs állítása szerint – a kiadó már akkor is görgette maga előtt a tartozásokat a nyomda irányába.

Ekkoriban 2200-2500 példányt nyomtattak a Reggeli Újságból, de hamarosan tovább csökkent a példányszám. Nagyváradi előfizetés-szervezőjük, a lapnak is bedolgozó Szegedi László, aki havonta végigjárta a váradiakat, és tartotta a kapcsolatot az előfizetőkkel, tragikus hirtelenséggel elhunyt. Ez nagy érvágás volt a szerkesztőségnek, hiányát nem tudták pótolni, így pár hónap alatt 2000 alá esett az előfizetők száma. Borsi Balázs szerint azonban nem annyira a példányszám csökkenése, hanem inkább a megnövekedett előállítási költségek, illetve a bérkiadások jelentették a problémát. A tulajdonos, Viorel Micula azonban ezúttal is a zsebébe nyúlt – ahogy azt a korábbi években is számos alkalommal megtette.

Ennek a gyakorlatnak azonban hamarosan vége szakadt. 2017 tavaszán ugyanis Viorel és Ioan Micula újraosztott egymás közt néhány céget, és így a Reggeli Újság kiadója is átkerült egy csomagban más cégekkel együtt Ioan Miculához. Aki viszont kérte, hogy a kiadó mutassa be, mi a javaslata a fenntartásra, mi a menedzsmentterv, hogyan képzelik el a működtetést. “Nem tudom, hogy ezt végül megkapta-e, de az biztos, hogy néhány hónapig biztosan nem kapta meg, mert senki nem csinált ilyent életében, azt sem tudták, mi ez” – mondja Borsi Balázs. Ezzel párhuzamosan a fizetések is kezdtek késni, volt olyan, hogy csak részletekben, több hetes csúszással kapták meg. Ioan Micula, humanistább beállítottságú fivérétől eltérően nem volt hajlandó a saját zsebéből rendezni a tartozásokat, így a kiadó az előfizetésekből és a reklámokból befolyó összegekből próbálta kiadni a fizetéseket, a nyomdát, az adóhatóságnak a járulékokat és más kiadásokat azonban már nem volt miből fedezni.

Borsi Balázs, miután több hónapon keresztül nem kapott határozott választ arra a kérdésre, hogy mi a kiadó terve a lappal, 2017 júliusában távozott, a lapnak azóta nem lett új főszerkesztője, sorra mondtak fel az ott dolgozók, majd jött a hetilappá alakulás, és a Reggeli Újság szép lassan elenyészett.

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

ItthonRSS