2019. december 12. csütörtökPandora, Gabriella
Kolozsvár >> Más város
kolozsvári események >> Más város

Mit lehet tudni Erdély legnagyobb magyar médiaholdingjáról, és mit nem?

Kicsid Attila 2019. március 13. 13:42, utolsó frissítés: 2019. március 14. 09:49

Mozgalmas éven van túl az Erdélyi Médiatér Egyesület, de sokkal átláthatóbb egyelőre nemigen lett a működése.


A felvásárlásoknak és az új kiadványok létrehozásának köszönhetően Erdély legnagyobb magyar médiavállalkozásának számító cégcsoport, amely a Székelyhon.ro portált is tartalmazza, már 30 médiacsatornával rendelkezik és majdnem 300 alkalmazottat foglalkoztat. Legalábbis ez derül ki abból a cikkből, amelyet Szőke László, az egyesület médiaportfóliójának fejlesztési igazgatója közölt a Székelyhon napilap mellékleteként megjelenő KILÁTÓ nevű havi kiadványban.

A korábban csak a Főtér.ro kiadójaként ismert egyesület 2017 utolsó napjaiban azzal került az erdélyi magyar köztudatba, hogy a magyar kormány 1,45 milliárd forint (körülbelül 4,5 millió euró) összegű támogatásról döntött az egyesület javára. A hatalmas összegű támogatásról hamar nyilvánvalóvá vált, hogy annak egy részével a csődvédelmet kérő Udvarhelyi Hiradó Kft. médiatermékeinek és alkalmazottainak dobtak mentőövet. A hatalmas támogatás egy jelentős részével viszont a médiaportfólió szakmai vezetősége azt vállalta, hogy Erdély legmodernebb médiavállalkozását hozzák létre, amely méretgazdaságosságra és a reklámfelületek összehangolt értékesítésére törekszik.

Erdély legnagyobb magyar médiaportfóliója körüli történések azért is különösen érdekesek, mert a holdinghoz tartozó médiaterméket elérése meghaladhatja a 300 ezret, ami erdélyi viszonylatban különösen magasnak számít. A médiaholding szakmai vezetése ráadásul a viszonylag nagy érdeklődés ellenére is eddig meglehetősen szűkszavúan kommunikált a médiavállalkozások körüli történésekről. Néhány 2018 eleji nyilatkozatot és egy tusványosi sajtótájékoztatót leszámítva nem igazán kapott hivatalos fogódzót a közvélemény a felvásárlásokról és társulási megállapodásokról.

Ezért is fordultunk több kérdéssel előbb Demeter Szilárdhoz, aki korábban az Erdélyi Médiatér Egyesület "nem hivatalos nagyköveteként" határozta meg magát, majd Szőke Lászlóhoz, a médiaholding portfóliójának fejlesztési igazgatójához. Demeter érdemben nem válaszolt a megkeresésünkre. Az inkább médiaportfólióval kapcsolatos kérdésekben illetékes Szőke László választ ígért, végül viszont inkább cikket közölt a Székelyhon mellékleteként megjelenő KILÁTÓ-ban.



Kik alkotják a médiaholdingot?

A cikkben Szőke sorra veszi a fontosabb felvásárlásokat, visszaemlékezik, hogy a médiaholding kialakításának első lépése a Prima Press Kft. felvásárlása volt még 2018 januárjában. A lépés részeként a Príma Rádió és az általa működtetett udvarhelyi képújság az Erdélyi Médiatér Egyesület portfóliójának része lett, de ennél sokkal fontosabb, hogy a korábban csődvédelmet kért Udvarhelyi Híradó Kft. több száz alkalmazottja is átkerült a Prima Press-hez.

Szőke László cikke szerint a Prima Press portfóliójának jelenleg a Prima Rádió mellett a Székelyhonná vált négy helyi napilap, a Vásárhelyi Híradó, az Udvarhelyi Híradó, a Csíki Hírlap és a Gyergyói Hírlap képezi a részét. A négy helyi napilapot 2018 júliusától egységesen Székelyhonnak hívják, a lapok korábbi nevei már csak amolyan alcímként szerepeltek, viszont januártól ezeket az alcímeket is teljesen elhagyták. A kiadó a változásokkal kapcsolatban nem kommunikált különösebben semmit, a lapok (volt) szerkesztőitől viszont született pár "nekrológ" itt és itt.

A napilap-kínálat idén januártólA napilap-kínálat idén januártól


Visszatérve a médiaportfólióhoz, a Krónika erdélyi napilapot és közben a Székelyhon heti mellékleteként megjelenő Erdélyi Naplót is a Prima Press adja ki. És ha már a mellékleteknél tartunk, akkor 2018 közepétől a csoport kiadásában jelenik meg az Előretolt Helyőrség című irodalmi havilap is, körülbelül 40 ezres példányszámban. A mellékletet az olyan társult partnerek is terjesztik, mint a Háromszék, Székely Hírmondó, Nyugati Jelen és Brassói Lapok.

Akvizíciók során az elmúlt évben a médiavállalathoz került a sepsiszentgyörgyi Friss FM-et üzemeltető Agotika Kft., valamint a gyergyószentmiklósi Mix FM-et, Fény TV-t, valamint a helyi képújságot is üzemeltető Kelet Info Kft. A Holding tulajdonába került emellett a Nőileg havi magazin, valamint a Cimbora gyereklap portálja, a cimbora.net. Szőke László azt is leírja, hogy a Főtér.ro 2018 vége óta tagja szervesen a csoportnak, viszont azt nem részletezi, hogy ez pontosan mit is jelent.

Szőke kifejti viszont a cikkben, hogy a vásárlások a médiumok minden megjelenési csatornájára kiterjednek. Vagyis, az akvizíciók révén a Prima Press médiaportfóliójába kerültek a médiatermékek domaincímei, a portálok és a Facebook oldalak is. A médiaportfólió fejlesztési igazgatója a cikkben azt is leírja, hogy nem felvásárlások révén társult a holdinghoz a Nethuszár és a Székelyföld.ma, illetve azt is kiemeli, hogy 2019-ben a portfólió további bővítése várható, igaz, kisebb léptékű bővítésekre lehet számítani.

Új cégek is létrejöttek

Már azt eddig is lehetett tudni, hogy a holding részeként (a Prima Press, Agotika, Kelet Info mellé) létrejön egy pénzügyi-gazdasági-személyzeti-jogi ügyekért felelő vállalat, a Transversum, amely az előbb felsorolt tevékenységek átvállalásával teszi hatékonyabbá a holdingot alkotó vállalatok működését. Megalapult viszont egy Varjúvár Kiadó nevű vállalat is, amely a külön cégformával addig nem rendelkező Előretolt Helyőrségért, a Nőilegért, a Nethuszárért és a Székelyföld.ma nevű portálért felel. Ugyanakkor a Varjúvár működteti azt a Dokumentációs és Oknyomozó Műhelyt (DOM) is, amely a Székelyhon KILÁTÓ című havi mellékletét is készíti.

A Transversum a Varjúvár Kiadó és a Kelet Info Kft. leszámításával a cégek ügyvezetését is ellátja, valamint a cégcsoport vagyonkezelőjeként és reklámügynökségeként is működik. A Transversum nem csak a saját, hanem a társult tagok reklámfelületeit is értékesíti. Arra is kitér a médiaportfólió fejlesztési igazgatója, hogy a céghalmozás nem cél számukra, hanem a rádió-, tévé- és képújság-licencek miatt volt szükség teljes vállalatok átvételére. Emellett arról is ír, hogy a cégcsoport IT-hátterét a Magyarországon bejegyzett Magyar Médiaszolgáltatást Támogató Központ Nonprofit Kft. (MMTK) biztosítja, a vállalatnak viszont az Erdélyben megtermelt tudás exportja is a feladatai között van a többi határon túli magyar terület felé.

A cikkből az is kiderül, hogy a cégcsoport minden tagja belső pénzügyi átvilágításon esett át, illetve a következő hetekben, erdélyi médiavállalkozás esetében egyedülálló módon egy ERP-rendszer is bevezetésre kerül. Ugyanakkor az új vállalatcsoport pénzügyi erejét is bizonyítja, hogy a médiaportfólióhoz tartozó szerkesztőségek esetében megtörtént a kolozsvári, marosvásárhelyi, székelyudvarhelyi, sepsiszentgyörgyi székhelyek felszerelése, Gyergyószentmiklós esetében pedig küszöbön állnak ezek a fejlesztések.

Ami továbbra is kérdés?

Továbbra sem tudjuk, hogy a holding által nyújtott szakmai szolgáltatások nyilvánvaló előnyei mellett milyen megállapodások, feltételek vállalásával csatlakoznak a társult tagok. Arra vonatkozó információkat sem közöltek még, hogy hol tart jelenleg az a folyamat, amely részeként egységesen értékesítik a holdinghoz tartozó médiatermékek reklámfelületeit, illetve, hogy valóban az a kívánt állapot valósul-e meg, hogy a hirdetők által nagyobb igény mutatkozik az ebben a formában kínált reklámfelületek iránt.

Arról valószínűleg már üzleti titoktartás miatt sem fognak közölni részleteket, hogy a társult tagok között milyen szempontok alapján fognak a reklámbevételek szétosztásáról dönteni, illetve milyen lehetőségei vannak arra az esetre, ha valahol a tartalom minőségi vagy egyéb szempontok szerint nem felel már meg a médiaholding elvárásainak. Utóbbi kérdések viszont azért is rendkívül fontosak, mert a tervek szerint az erdélyi média jelentős részét pénzügyi forrásokkal és értékes szolgáltatásokkal ellátó médiaholding működésének átláthatósága még hagy kívánnivalót maga után.

Címoldali fotó: Előfizetésre buzdító fotó a Székelyhon portálon az azóta már átnevezett területi napilapokkal és a Nőileg havi magazinnal.

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

ItthonRSS