2022. szeptember 25. vasárnapEufrozina, Kende
Kolozsvár >> Más város
Hajnali hírlevél >> Feliratkozás

Nemzetközi jelentés az Orbán-kormány külföldi médiabefolyásáról: szócsőnek használják az erdélyi magyar média jelentős részét

2022. február 12. 16:29, utolsó frissítés: 16:35

A Nemzetközi Sajtóintézet (International Press Institute) jelentésében a magyar tőke külföldi médiába történő befektetéséről, valamint Orbán Viktor „illiberális” médiamodelljének elterjedéséről esik szó a környező országokban.



Médiaszakértők és oknyomozó újságírók, így az Átlátszó, az Átlátszó Erdély, a Balkan Investigative Reporting Network (BIRN), valamint Közép-európai Egyetem (CEU) Demokrácia Intézetének Média-, Adat- és Társadalomközpontjának közreműködésével elkészült a Nemzetközi Sajtóintézet (International Press Institute/IPI) új jelentése, melyben a Fidesz médiabefolyásolási- és ellenőrzési ambícióit vizsgálják meg a külföldi médiumok esetében.

Az összesen 39 oldalas jelentésben részletesen kitérnek arra, hogy a határon túli magyarság médiumai Szerbiában, Romániában, Szlovákiában jelentős anyagi támogatásban részesülnek a magyar kormány részéről, és az Orbán-kormány által támogatott médiumok a Fidesz politikai agendájának a népszerűsítésére hangolhák a közönségüket, sőt egyes esetekben már megfigyelhető a magyar, illiberális fideszes médiamodell lemásolása is.

A romániai magyar sajtóról többek között ezt írja a jelentés:

Miközben a romániai magyar nyelvű médiatér sokszínűnek tűnik, valójában az erdélyi magyarságnak nem sok választási lehetősége van, ha hírforrásokról van szó. Választhatnak az Erdélyi Médiatérnek Fidesz által finanszírozott termékei közül (Székelyhon, Krónika, Főtér, stb.); vagy az RMDSZ által finanszírozott csatornák közül. Ez utóbbihoz tartozik az Erdélyi Magyar Televízió, az Erdély FM, amelyeket a Janovics Jenő Alapítvány által kezel, illetve a Progress Alapítvány által kiadott maszol.ro portál - részletezi a jelentés.

A beszámoló kitér a közszolgálati csatornák helyzetére is, amelyről röviden annyit ír, hogy híreket, aktualitásokat, riportokat is közölnek a magyar nyelvű műsorok a román közszolgálati televízióban és rádióban, ám ezeknek vezetőit politikailag, az RMDSZ nevezteti ki legtöbbször.

Hányan követik ezeket a sajtóorgánumokat? -teszik fel a kérdést a jelentés szerkesztői. Nehéz tiszta képet alkotni a médiumok közönségének nagyságáról: az Erdélyi Médiatér Egyesület, amely 4 év alatt 20 millió eurót kapott a magyar kormánytól, a pályázataiban homályos és ellentmondásos nézettségi adatokat közöl, amelyeket független forrásokból lehetetlen ellenőrizni. Az általa finanszírozott médiumok együttesen azonban messze a legnagyobb magyarországi médiavállalkozást alkotják Romániában.

Sokan attól tartottak, hogy ennyi pénz Budapestről egy olyan központosított Orbán-párti propaganda hullámot indít Erdélyben, mint Magyarországon, de ez nem így történt. Informális bennfentesekkel folytatott beszélgetések megerősítik, hogy az utasítások nem annyira arra vonatkoznak, hogy mit lehet mondani... - hanem arra, hogy mit nem lehet mondani. A magyar kormányt bíráló hang nem hallható.

A korábbi években voltak RMDSZ-kritikus anyagok, de még ezek is eltűntek az utóbbi időben, különösen a választási kampányok idején. Ez egyértelműen jelzi a jó viszonyt Fidesz és az RMDSZ között. Hasonlóképpen, az RMDSZ által finanszírozott médiumok soha nem kritizálják a magyar kormányt - szögezik le a jelentésben.

„A Transindex, egy nagy baloldali hírportál esete sokatmondó. Miután a portál kritikus írásokat közölt a Fideszről, az RMDSZ megvonta tőle az addigi támogatást. A Transindex jelenleg a csőd szélén áll
–” olvasható a romániai magyar média helyzetét bemutató fejezetben.

A magyar közösséget kiszolgáló médiumok tartalomvizsgálata azt mutatja, hogy az ellenzékről szóló hírek száma lényegesen kevesebb, mint a Fidesz-kormányról szólóak. Sőt, az Orbán-kormányról szóló hírek és véleménycikkek mindig pozitívak vagy semlegesek; a magyar ellenzéket azonban, ha egyáltalán említésre kerül, akkor negatív színben tüntetik fel.

A romániai magyar sajtó helyzetéről bővebben az angol nyelvű jelentés 24-27. oldalán lehet olvasni.

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

ItthonRSS